Home Make-over "Tegenlicht"

Make-over "Tegenlicht"

 

Make-over "Tegenlicht"

 

Onlangs deden we weer een oproep: Maak jij een Make-over?

 

Boven originele opname,  onder bewerking Marga

 

Marga Ronhaar benaderde ons met een vraag om advies:  "Deze ijsvogel heb ik 's avonds om 21:17u met tegenlicht gefotografeerd. Resultaat donkere ijsvogel en dat de kleuren niet zichtbaar zijn. Via photoshop de schaduwen naar rechts waardoor de kleuren zichtbaar worden maar de ruis met iso 2000 zichtbaar worden. Iets verscherpt en de ruis iets teruggebracht maar niet teveel om toch nog wat details in het verenkleed te behouden. Suggesties hoe ga je te werk of is het onoverkoombaar en accepteren."

We deden een beroep op jullie om Marga te helpen en delen nu graag de resultaten. 

We legden deze anoniem voor aan Marga en vroegen haar om haar reactie,  kijk en lees mee! En laat ons in een reactie eens weten wat je er van vindt!

 

De bewerking van Marga waarover ze niet tevreden was en waarom ze dus om hulp vroeg.

 

 

Bewerking A - Elbert Jan Achterberg 

Elbert Jan:

De ijsvogel is een kleurige verschijning maar door de heldere achtergrond is de vogel erg donker en komen de kleuren niet mooi uit. Wanneer ik de vogel oplicht komt er veel ruis in de vogel maar wordt ook zichtbaar dat er mooi warm licht schuin van voren op de vogel schijnt. Uiteindelijk heb ik in Lightroom de ruis zo veel mogelijk verminderd, de vogel vrij donker gelaten en de verzadiging verhoogd.

Met een masker (selecteer onderwerp en vervolgens dupliceren en omkeren) selecteer ik de achtergrond en breng daar de verzadiging juist weer terug. Op deze manier probeer ik de foto een beetje een avondstemming te geven. Onder het motto 'als we toch bezig zijn' verwijder ik nog wat takjes, één die voor de vogel langs loopt en enkele takjes links onder in om het beeld wat rustiger te maken. 

 

Marga:  

Met dank voor de medewerking om mijn IJsvogel te bewerking.  Inderdaad is het RAW-bestand erg donker mede door het tegenlicht en de avond die reeds is ingezet. 

Jouw bewerking die je via Lightroom hebt bewerkstelligd vind ik persoonlijk erg donker maar ook erg verzadigd. De oranje gloed komt wel mooi naar voren op de borst maar tevens de verzadiging iets te!

Het verwijderen van wat takjes kan ik mij wel wat bij voorstellen maar de dikke tak verticaal  vind ik erg dominant. 

 

 

Bewerking B - Sonia Jordens 

Sonia:

- omgezet naar 4/3

- takjes in de voorgrond rechts weggepoetst

- schaduwen +59

- radiaal masker 1 over ijsvogel belichting 0,49 + textuur toegevoegd

-  radiaal masker 2 enkel over de kop extra belichting belichting 

- verscherpen 80

- automatische ruisreductie 30

- nieuw beeld omgezet in een vooringesteld profiel dat het blauw van de ijsvogel beter laat uitkomen en nog een beetje gesleuteld met de s-curve (lichten en hooglichten)

 

Marga: 

Erg bedankt voor je medewerking om van mijn IJsvogel een Make over te maken. Jouw IJsvogel vind ik niet onaardig bewerkt maar komt bij mij wel een beetje licht over maar is een keuze.

Waar ik zelf ook tegenaan ben gelopen is de ruisreductie en die vind ik toch nog behoorlijk aanwezig. Meer ruisreductie gaat weer ten koste van de details verenkleed.  Misschien niet op te lossen aangezien de RAW foto erg donker-tegenlicht is genomen maar vandaar dat ik benieuwd ben wie het wel lukt. 

Persoonlijk zou ik de onderste twee takjes hebben weggepoetst. 

 

 

Bewerking C - Brigitte van Krimpen

Brigitte:

(Zie pfd-bestand voor  deze beschrijving inclusief printsreens) 

·           RAW beeld geopend in Photoshop CC

·           Alle volgende stappen zijn op aparte lagen uitgevoerd zodat er non destructief gewerkt wordt en er tevens gemakkelijk teruggegaan kan worden om een aanpassing te veranderen op een later tijdstip

·           Laag gedupliceerd en ruisonderdrukking en verscherping toegepast met Topaz Photo AI op het gehele beeld

·           Foto via FILTER (in de bovenbalk) geopende in camera RAW en de volgende basis handeling op het gehele beeld toegepast (zie: PDF)

·           Daarna met een masker plaatselijk de vogel aangepast met de volgende waarden (zie: PDF)

·           Terug naar Photoshop

·           Takje op de rug van de vogel weggehaald

·           Een tweede opname geopend van de bladeren van een treurwilg

·           Beeld geblurd met Filter > Camera Blur

·           Beeld diffuus gemaakt met plugin Topas Lens effects > moderate diffusion

·           Aangepaste beeld over de ijsvogel geplaatst met een masker

·           Achtergrond laag op densiteit 45% gezet met blending mode Overlay

·           Takjes linksonder weggehaald / aangepast met Generative fill AI

·           Plaatselijke aanpassing om alleen het oogje iets op te lichten (zie: PDF)

·           Met levels en een masker een aantal delen wat contrastrijker gemaakt en lichter gemaakt (zie: PDF)

·           Via Filter > camera RAW de witte keel iets gedimd zodat er geen clipping is

·           Verscherping met Filter > Sharpen < unsharp mask (zie: PDF)

·           Foto verkleinen voor DDN 1620x1080PX

·           Foto omzetten naar sRGB

·           Foto opslaan als copy

 

Marga: 

Allereerst wil ik ook jou bedanken voor het bewerken van mijn donkere IJsvogel in tegenlicht.

Een niet zo makkelijke taak en zo zie ik dat je er flink tegen aan bent gegaan met maskers en lagen.

1. Wat mij opvalt en wat ik nooit doe maar wel achteraf is dat je meteen bent begonnen met het ruis onderdrukken en verscherpen. (Raadzaam of niet, vraag voor de moderatoren ?

2. Exposer omhoog en de witten flink omlaag.

3. De vogel geselecteerd en die opnieuw bewerkt, waar voor mij persoonlijk de kop een beetje erg donker en gladjes uitvalt.

4. Takjes weghalen kan de foto wel verbeteren maar mij stoorde het takje op zijn verenkleed niet. Wel zie ik bij een takje links wat lichte kloon verschijnselen.

5. Het keeltje wat aangepast door clipping te voorkomen?  volgens mij is punt 2 exposer het gevolg van clipping.

6. Opnieuw verscherpen?                                                                                   

Ik kom tot de conclusie dat het niet mijn bewerking is mede door het vele contrast en tegengestelde bewerkingen in punt 2 en 3. Ook de achtergrond die de foto wat mij betreft onrustig maakt.

Nogmaals veel dank en hopelijk kunnen de moderatoren iets zeggen over punt 1.

 

 

Bewerking D - Peter Bergen Henegouwen

Peter:

Beschrijving handelingen:

  1. B00A9810 bewerkt.CR3 geïmporteerd in Lightroom Classic
  2. Belichting 1 stop verhoogd, zodat histogram binnen bereik blijft
  3. automatisch (AI) ruis verminderen uitgevoerd
  4. met [shift]/dubbelklik op hooglichten/schaduwen/witte tinten/zwarte tinten automatisch LRC instellingen laten bepalen: -41 / +63 / +42 / -61
  5. zwarte tinten teruggebracht naar 0
  6. De witbalans pipet op de achtergrond geeft een heel koud beeld, waarbij achtergrond en takken goed lijken, maar de vogel erg blauw wordt. De witbalans pipet op de witte oorvlek geeft witbalans 6100K met kleurtint +17. De kleuren van de vogel komen nu goed, maar de rest van het beeld is erg warm (geel).
  7. verscherpen naar 75 met masker op 15 (Option/ALT-klik op schuif van masker en je ziet welke delen wel en niet verscherpt worden)

De vogel is nu redelijk in beeld, maar de resterende ruis en de donkere delen werken niet goed bij de lichte achtergrond en de nu goed belichte takken die ook nog een geelzweem hebben. De maskers van LRC komen nu van pas (alternatief via Photoshop)

  1. automatische selectie van de achtergrond moet een klein beetje aangepast worden, aangezien het takje rechts als onderwerp wordt gezien. Met penseel-gereedschap ook deze tak aan de achtergrond toegewezen.
  2. Aanpassingen: Schaduwen naar -14 om de takken en bladeren donkerder te maken (t.o.v. de vogel). Witbalans achtergrond naar -59K en kleurtint -27 (om gele zweem te verwijderen)
  3. Nieuw masker gemaakt met 'onderwerp' (en takje verwijderd). Belichting van de vogel nogmaals klein beetje verhoogt: +0,24. Iets meer contrast door contrast naar +17, hooglichten naar +6 en schaduwen naar -6, waardoor ruis in donkere delen iets minder prominent wordt. Witte en zwarte tinten ook iets hoger +15. Het effect van de zwarte tinten iets hoger werk ik weer tegen door helderheid naar +8 te brengen. Er is nu voldoende contrast in de vogel, maar ruis blijft aanwezig. In nog steeds hetzelfde masker breng ik nu de ruisvermindering naar +75. Om de kleine details van de rest van de vogel niet teveel door de ruisvermindering te verwijderen de schuif er boven 'Scherpte' ook omhoog naar +50

Algemene bewerkingen binnen LRC zijn voor mij nu gedaan. Het gehele beeld bekijkend zie ik echter nog geen prettige compositie. Veel takken en de rechter tak en de snavel wijzen ergens buiten beeld aan de rechtergrens. De centrumcompositie werkt ook niet echt mee.

  1. De crop-tool van LRC heeft een aantal aardige compositie overlays die met de 'O'-toets doorlopen worden. In kies voor de 'Bedekking uitsnijdhulplijn > driehoek', waardoor er een lijn naar de hoek rechtsonder zichtbaar wordt. Met een crop van 16x10 en een hoek van 6 graden, kijkt de vogel via het uiteinde van het takje naar de hoek rechtsonder en daarmee wordt het oog meer geleid en ga je bedenken waar de vogel naar kijkt. Een bijkomend voordeel door de uitsnede is dat er veel onnodige takken buiten beeld verdwijnen en veel negatieve ruimte boven en onder de vogel verdwijnt eveneens.

De vogel zit nu op een vrijwel horizontaal takje en er steken nog 2 andere takken door het beeld. Die 2 takken zijn in Photoshop heel goed te verwijderen, maar ook binnen LRC is dit mogelijk. 

  1. Met het gummetje haal ik de laatste 2 takjes weg.

Helaas heb ik nu nog 2 bezwaren: 1. De vogel mag nog iets meer contrast en verscherping gebruiken, 2. de achtergrond is nu wel erg kaal. Dit weet ik alleen op te lossen met externe programma's.

  1. Ik exporteer de foto met alle bewerkingen naar Photoshop.
  2. Ik laat PS de 'lucht' selecteren en daarmee maak ik een negatief masker aan waardoor de gehele achtergrond doorschijnend wordt. Tijd om een foto te zoeken die als achtergrond kan dienen.
  3. De achtergrond is door AI gegenereerd. Verder heb ik wat gevorderde handelingen met externe plugins uitgevoerd om de beelden op elkaar af te stemmen. Allemaal niet noodzakelijk, maar anders vond ik de met name de achtergrond nogal saai.

 

Marga: 

Om te beginnen ook bedankt voor je medewerking voor de Make-over IJsvogel.

Een bewerking die je erop losgelaten hebt daar zeg ik U tegen, dat doe ik je niet na. Maar wat vind ik hiervan.

Beginnende waar jij bent geëindigd met de uitsnede en de achtergrond.

Uitsnede daar kan ik mij wel wat bij voorstellen, alle takjes ben je dan kwijt. De gegenereerde achtergrond vind ik geen meerwaarde hebben eigenlijk zie je een rare vermenigvuldiging van alles.

De kleuren van de IJsvogel daar kan ik mij wel in vinden, het avondlicht op de borst en de witten onder controle. De houding, de focus vd vogel vind ik wel een meerwaarde hebben.

Door het vergroten van de vogel en de ruisonderdrukking ziet het verenpak er wat vlakjes uit, met wel een uitspringend oog.

Al met al, jammer van de achtergrond maar de IJsvogel is buitenom mijn opmerkingen wel oké.

 

 

Bewerking E - Loes Belovics

Loes: 

Allereerst:  de foto is flink onderbelicht, hetgeen voorkomen had kunnen worden door een langere sluitertijd te gebruiken, 1/2500  is bij stilzittend onderwerp niet nodig. Bij de juiste belichting was er uiteraard niet zoveel ruis geweest.

De foto is in tegenlicht in de avond gemaakt en de avondsfeer wilde ik in de foto laten zien door middel van warmere kleuren, waarbij de ijsvogel aan  de donkere kant mag blijven, maar het oranje mag oplichten alsof het door de zon beschenen wordt. 

De genomen stappen daartoe in Lightroom:

Eerst een andere uitsnede gemaakt zodat de ijsvogel niet meer zo centraal staat.

Takjes waren hierdoor lelijk afgesneden, daarom een paar weggehaald met de AI functie in LR, waarbij spontaan een paar blaadjes extra ontstonden.

De kleurtemperatuur van de gehele foto verhoogd tbv warme uitstraling

Schaduwen flink opgelicht

AI ruisverwijdering van LR toegepast, waarde 35 op de schaal van 50 om te voorkomen dat alles veel te glad werd.

 

Vervolgens met een masker de ijsvogel geselecteerd:

Die was nu te warm van kleur (wit was gelig)  dus kleurtemperatuur wat teruggebracht.

Schaduwen en zwarten nog wat opgelicht.

Witte tinten en hooglichten flink opgeschroefd

Verzadiging eveneens omhoog.

Door die laatste twee stappen  ging het oranje – zoals gewenst - meer stralen.

Met de schuiven textuur en nevel verwijderen wat detail teruggebracht.

 

Op en rond het oog een masker geplaatst en daar met schaduwen en witte tinten het oog meer zichtbaar gemaakt.

Tot slot verscherpt en op maat gemaakt voor DDN.

 

 

 Marga:

Met dank voor je medewerking Make over IJsvogel. Ik ben het met je eens over de hoge sluitertijd maar in een split second zie ik rechts de ijsvogel zitten te wippen op zoek naar een visje en mijn sluitertijd was afgestemd op vliegende libellen, vandaar.

Persoonlijke keuze om de vogel uit het midden te halen, vogel komt wel mooi in zijn geheel in beeld maar ten koste van de takjes die ik wel als meerwaarde zie. Eventueel generatief uitbreiden rechterkant? 

De toepassing met alle tools van LR om de kleur IJsvogel en de avond weer te geven spreekt mij wel aan.

De gehele scherpte is prima, het probleem van de ruis blijft aanwezig, denk ook niet dat het geheel op te lossen is aangezien dat ten koste van de details gaat.

 

 

Bewerking F - Eric Gibcus 

Eric:

Openen via photoshop in camera raw

Curven

    hooglicht +75    lichter -12    donkere tinten +100    schaduw +100

       belichting =0,05    contrast -100    schaduw -4

Ruis verminderen

Openen in photoshop

Niveaus    4 - 1,40 - 248

Selectieve kleur

                cyaan    magenta    geel    zwart

        rode tinten    -33        0           +42    +26

        gele          -26         0           +32    +26

        cyaan        +42         0           -11      +51

        blauwe       +19      +32           -14      +86

        zwarte        0         0               0        +8

Verscherpen

Uitsnede maken, aan de rechterkant wit toegevoegd

Takje wegwerken

Niveaus    20 -1,13 - 252

Plaatselijk oog en omstreken opgelicht; tegenhouden, middentonen op 9% 2 maal  (hardheid op 0)

Afbeeldingsgrootte op DDN-formaat 

Naverscherpen met onscherpen hoeveel 29%; straal 0,2 pixels; drempel 0 

Takken donkerder met doordrukken: schaduw 11% tot tevredenheid (hardheid op 0)

 

Marga: 

Als laatste van de zes wil ik ook jou bedanken voor de Make over IJsvogel.

Het is ontzettend leuk om al die verschillende mogelijkheden van bewerking te zien door de leden Deeldenatuur maar tevens ook wel verwarrend hoe eenieder de tools gebruikt.

Jouw opname met iets gecropte versie om verlost te zijn van alle takjes laat de IJsvogel zich in vol ornaat zien en tevens uit het midden geplaatst. 

Bij je bewerking van het RAW bestand zie ik grote uithalen van min 100 en plus 100, wat voor mij vreemd en verrassend is.

Tevens heb je veel werk gestoken in de selectieve kleuren waar ik zelf bijna niet mee werk.

De uiteindelijke bewerkte foto vind ik een beetje vlak van kleur, zou iets meer verzadiging mogen hebben, de achtergrond erg licht, tevens wat meer scherpte zou wel mogen. 

Tevens blijft de ruis aanwezig ondank de ruisreductie.  Al met al blijft het een lastige foto gemaakt in tegenlicht.

 

Marga, we hopen dat alle tips en adviezen je hebben geholpen en ook hartelijk dank voor jouw medewerking!

 

We bedanken natuurlijk ook de DDN-ers voor hun medewerking, adviezen en tips!  Het was best een lastige foto waarbij de ruis al gauw de kop op blijft steken.

  We lezen uiteraard graag wat de lezers en kijkers ervan vinden, welke bewerking spreekt jou het meest aan, ervaar je de toelichtingen  als leerzaam?  etc.   

Laat het ons onderstaand in een reactie weten!

 

Heb jij een foto met een bewerkingsvraag of eentje die geschikt is om te laten bewerken?

Als je die beschikbaar wilt stellen voor een volgende editie van deze rubriek dan horen we dat graag!

Vermeld het bij je upload of stuur  even een berichtje  naar  via het contactformulier

 

 

Reacties

  1. Deze foto was best een flinke uitdaging Marga, zoals je terecht opmerkt is het ook mij niet gelukt om de ruis er zodanig uit te krijgen dat er nog wat detail overbleef. Ik heb dus gekozen voor een compromis.
    Verder echt interessant om te zien wat de anderen ervan gemaakt hebben, allemaal knap werk bij deze moeilijke foto en de omschrijvingen daarbij zijn verhelderend.

  2. Zoals Loes ook al vermeld was deze foto een enorme uitdaging, daar er een hoge ISO gebruikt was en de vogel zelf stevig onderbelicht was. Ruis ligt dan meteen op de loer en was ook zeer slecht weg te krijgen. Zelfs in het losse kleurkanaal blauw van het totale RGB histogram (waar vaak zich de ruis bevindt) was het niet mogelijk. Ai is dan tegenwoordig toch wel een fijn middel, maar heeft ook zijn keerzijde van vervlakking en detail verlies.
    Marga merkt terecht op bij mij foto: 1. Wat mij opvalt en wat ik nooit doe maar wel achteraf is dat je meteen bent begonnen met het ruis onderdrukken en verscherpen. (Raadzaam of niet, vraag voor de moderatoren ?

    Klopt, ik doe dit zelf eigenlijk ook nooit, maar later de ruis weghalen gaf in dit geval voor mij geen goed resultaat, ik heb meerdere ideeën uitgerold en uitgeprobeerd tot ik tot bovenstaande versie kwam.

    Topaz Photo AI zelf geeft aan om die volgorde te gebruiken (Topa instructies) en heb voor deze ene keer maar eens naar ze geluisterd in mijn bewerkingsproces.

    Ik hoop dat dit zo duidelijk genoeg heb uitgelegd voor Marga.

Geef een reactie